Share This Post

Verbetergids 2016

Centralisatie nachtzorg

GGzE

Doormiddel van centralisatie van de nachtzorg, worden cliënten beter geholpen tijdens de nacht. Hiermee groeit het vertrouwen van de cliënt en worden hulpvragen sneller beantwoord.

Aanleiding

Voorheen was de bezetting in de nacht op Landgoed de Grote Beek vooral gericht op het waarborgen van ongeplande zorgvragen en de ondersteuning van crises. Het aantal medewerkers was niet in verhouding met de voorkomende hulpvragen. Omdat het idee bestond dat de zorg in de nacht beter en efficiënter kon is de nachtzorg gecentraliseerd.

Aanpak

Per nacht zijn 23 medewerkers aan het werk op Landgoed De Grote Beek. Twee medewerkers bemannen de cockpit en doen de triage, tien medewerkers zijn verdeeld over vijf zorgcirkels, twee medewerkers zijn aanwezig op de High Intensive Care-units, zes medewerkers logistiek en veiligheid zijn actief binnen De Woenselse Poort en één medewerker logistiek en veiligheid is actief in het gebied rondom de Kliniek Intensieve Behandeling. Het nachthoofd, dat deel uitmaakt van dit team, stuurt dit team aan. Medewerkers van afdeling Veiligheid ondersteunen het nachtzorgteam als dat nodig is. Bijvoorbeeld bij de transfer van een cliënt naar een High Care omgeving. En alle medewerkers in de nachtzorg zijn goed opgeleid om hun taak goed te kunnen uitvoeren.

Snelheid is belangrijk. Daarom is Landgoed De Grote Beek ingedeeld in vijf zorgcirkels. Binnen zo’n zorgcirkel zijn twee medewerkers aanwezig. Zij worden aangestuurd door de medewerkers in de cockpit.

Via een spreekluisterverbinding komt een hulpvraag van de cliënt binnen in de cockpit. De cockpitmedewerker bespreekt wat er aan de hand is en of de cliënt hulp nodig heeft. Indien nodig sturen zij de medewerkers uit de betreffende zorgcirkel daar naar toe. De cockpitmedewerker kan middels één handeling de zorgcirkelmedewerker die uitgerust is met een mini-Ipad een beknopte overdracht met foto sturen waarin de door het behandelteam geduide belangrijkste profielkenmerken en overdrachtsinformatie worden weergegeven, zodat de zorgcirkelmedewerker voorbereid in contact kan gaan met de betreffende cliënt.

De cockpitmedewerker kan ook op eigen initiatief contact leggen via de spreekluisterverbinding, bijvoorbeeld wanneer een behandelteam in de overdracht naar het nachtzorgteam gevraagd heeft om vinger aan de pols te houden, of wanneer een cliënt hier zelf om heeft gevraagd wanneer hij of zij angstig is in de nacht (het spreekt voor zich dat wanneer een behandelteam in de overdracht aangegeven heeft dat er daadwerkelijk face-to-face-contact is geïnitieerd, hier dan ook gehoor aan wordt gegeven). Naast een spreekluisterverbinding zijn er ook andere middelen die ons helpen de signalen op te pikken. Zo kan er ook een bedmatje, een halsalarm, een schreeuwalarm of een deurstandsignalering worden geïnstalleerd. En als het écht noodzakelijk is, kan er met uitdrukkelijke toestemming van de cliënt ook een camera of een uitluisterverbinding op de eigen kamer worden geactiveerd.

Verbeterde situatie in de praktijk

  • Voor medewerkers: het nachtzorgteam is geformeerd met medewerkers die hier voor hebben gekozen. Vooraf was het draaien van nachtdienst iets wat inherent was aan het beroep van verpleegkundig begeleider waar niet altijd een intrinsieke motivatie voor bestond maar door velen ervaren werd als een onoverkomelijk aspect van het werken in de zorg. Dit had effect op het ziekteverzuimcijfer. Medewerkers die niet in het centraal nachtzorgteam werken, draaien geen nachtdiensten meer, wat de tevredenheid heeft doen stijgen. Het ziekteverzuim binnen de zorg is in absolute zin hier ook mee gedaald. Medewerkers binnen het centrale nachtzorgteam geven aan het werk ook veel boeiender, afwisselender te ervaren en een grotere zingeving te ervaren dan voorheen, toen het draaien van nachtdienst toch met name een achterwacht-functie was die veelal opgevuld werd met administratieve taken.
  • Voor cliënten: na een gewenningsperiode geven cliënten door de bank genomen aan tevreden te zijn over de bereikbaarheid van medewerkers in de nacht. Het vertrouwen groeit naarmate cliënten ook zelf ervaren op welke wijze er ingegaan wordt op hulpvragen. Bijvoorbeeld binnen Centrum Ouderenpsychiatrie waar een bewegingsdetectiecamera geactiveerd werd doordat een oudere cliënt uit de eigen kamer kwam en ten val kwam op de gang. Doordat het systeem dit detecteerde, was er binnen een paar minuten iemand ter plaatse. Iets wat met een vaste dienst in dit gebouw mogelijk veel langer had geduurd met alle gevolgen van dien.

Share This Post

Medewerker Website & Administratie | quinten@planetree.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>