Planetree Conferentie 2020

Overzicht sessies

Kom je ook naar de Planetree Conferentie ‘Grensdoorbrekend’ op 19 maart bij NBC in Nieuwegein? Leuk!

Alle deelnemers aan de conferentie krijgen in maart een link naar onze speciale Event App. Daarin vind je een uitgebreid overzicht van de dag en een beschrijving van de sessies van de conferentie.
Hieronder vind je ook vast een overzicht van de sessies die worden aangeboden.

Als deelnemer schrijf je je via de app in voor de sessies die jouw voorkeur hebben. Sessies die vol zijn kun je niet meer kiezen, dus wees er snel bij.

Veel plezier met de voorpret, succes met de keuze en tot ziens op 19 maart!

Ochtendsessies

In deze interactieve bijeenkomst nemen we deelnemers mee in innovaties in de wereld en in de gezondheidszorg en doelstellingen van de landelijke en lokale overheid met innovatie. De vraag aan deelnemers: denk na over een door jou gesignaleerd zorgprobleem. Bij dit probleem verzin je zelf een oplossing. Dat mag volledig out of the box zijn en niet direct realiseerbaar. Je deelt jouw probleem met twee andere deelnemers en vervolgens kies je met elkaar welk idee je het leukst vindt. Dat werk je met elkaar uit en pitch je in de groep. De bijeenkomst daagt je uit om in kansen te denken. Tegelijkertijd proberen we achter de oplossingen het onderliggende probleem te zien. In veel organisaties leven dezelfde problemen en zijn oplossingen al in praktijk getest. Door deze bijeenkomst te volgen wordt je geprikkeld om te zoeken naar oplossingen die elders al bedacht zijn en deze te gebruiken binnen jouw werksetting.

Voor: Iedereen die werkt in de zorg

In deze workshop nemen we je mee in onze zoektocht om bacterien de baas te worden. Een zoektocht die tot de huidige aanpak heeft geleid. Want net als iedere zorginstelling worstelt WVO Zorg ook met uitbraken van NORO, cliënten met BRMO en andere infectieziekten. Twee jaar geleden konden bewoners van een van onze verpleeghuizen de kerstdagen niet met hun dierbaren doorbrengen vanwege de zoveelste NORO-uitbraak. Dat was de trigger om heel serieus naar oplossingen te zoeken.

Hygiëne is veiligheid, zeker voor de groep kwetsbare ouderen voor wie wij de zorg hebben. Door goede samenwerking tussen meerdere disciplines, een doorlopend scholingsprogramma en regelmatige audits hebben we het besmettingsprobleem aanzienlijk kleiner gemaakt.
In deze workshop nemen we je mee in onze zoektocht die tot de huidige aanpak heeft geleid.
We vertellen over valkuilen en successen, over stimuleren en belonen van medewerkers. Enerzijds sturen we sterk op goede hygiëne door deskundigheidsbevordering en instructie van medewerkers met schoonmaaktaken alsook controle en borging van de afgesproken werkwijze. Anderzijds hebben we een multidisciplinaire stuurgroep die in actie komt bij een uitbraak: maatregelen neemt en oorzaken achterhaalt.

Je krijgt handvatten voor het beheersen van het totale proces om een betere prestatie op het gebied van hygiëne neer te zetten: wat is je insteek, hoe pak je het aan, hoe controleer je de effecten, hoe borg je het duurzaam in de organisatie en hoe erken je de prestaties van medewerkers.

Voor: Voor intramuraal werkende medewerkers met schoonmaakwerkzaamheden, leidinggevenden facilitair en leidinggevenden zorg.

Iedereen is het snel eens dat mensgerichte zorg de norm of normaal is. Het gaat er bij mensgerichte zorg niet om óf mensgerichte zorg wordt geleverd, maar hoe vaak, hoe goed en hoe consistent. Ondanks onze intenties is mensgericht denken en doen niet altijd zichtbaar in gedrag in de praktijk. Planetree helpt hierbij. Wat kun je in deze sessie verwachten? 1. Kennismaken met Planetree in al haar facetten; Merkbaar mensgericht, wat is het wel en wat is het niet? Visie op zorg, de beproefde Aanpak, het Netwerk en de Planetree Certificering. 2. Planetree toepassen; hoe geef je Panetree handen en voeten in de praktijk? De sessie inspireert; je merkt al snel hoe plezierig en motiverend Planetree kan zijn. Het fundament van Planetree staat centraal: menselijke interactie, eigen verantwoordelijkheid nemen en vakmanschap. Je neemt enkele goede ideeën mee voor mensgerichte zorg die je meteen kunt toepassen in je eigen organisatie.

Voor: Vooral mensen van (nog) niet Planetree organisaties zijn van harte welkom en iedereen die meer van Planetree wil weten

Caring for caregivers and motivating our employees has never been more important than it is today. The stress of working in healthcare has increased, as the pace of our work has accelerated, technology has become both a challenge as well as an opportunity, and violence in society and the workplace has caused many to question the meaning and purpose of their work. This session will highlight the many creative ways that Planetree members around the world support their caregivers, and bring a greater degree of joy and fulfillment to their lives.

Voor: ENGELSTALIGE sessie voor iedereen die geïnteresseerd is in de zorg voor zorgprofessionals over de hele wereld.

GGzE is de eerste instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Europa die het Planetree-label heeft ontvangen. Eind 2018 heeft Planetree International na een intensieve hercertificering GGzE zelfs met het de mensgerichte Zorg Certificering goud beoordeeld. Daarnaast staat de Brabantse ggz-instelling bekend als een van de meest innovatieve zorgorganisaties van Nederland. Een palmares om trots op te zijn. Maar hoe geeft GGzE met haar innovaties dan invulling aan Betere zorg, Helende omgeving en Gezonde organisatie? Bijvoorbeeld met twee van haar baanbrekende vernieuwingen: LichtCafé en Welshop. Tijdens de sessie Reframe your health bieden Lisette Rops, psychiater en Irene Helderman, innovatiemanager, je een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van deze ontwikkelingen. En laten je zien hoe Welshop (Nederlands eerste webshop voor online hulp bij mentaal welzijn van Nederland) en LichtCafé (een zorgconcept dat lichttherapie en social rythm therapie op unieke wijze combineert) ieder op een eigen manier invulling geven aan Planetree’s componenten Uitstekende behandeling en zorg, Architectuur en interieur die een bijdrage leveren aan gezondheid en aan Goede marktpositie en relaties met belanghebbenden. Bent u klaar om uw health(care) te reframen? Kom kijken en luisteren naar de ervaring van deze twee inspirerende vrouwen.

Voor: Iedereen die geïnteresseerd is in de totstandkoming en implementatie van innovaties in de zorg om invulling te geven aan ‘betere zorg, helende omgeving en gezonde organisatie’

De toepassing van en belangstelling voor complementaire zorg in de langdurige zorg nemen toe. Massage, aromazorg, muziek, en therapeutic touch zijn interventies die steeds vaker gebruikt worden bij onrust, pijn en angst. Vaak zijn het individuele zorgverleners die zelf enthousiast zijn geworden, zich laten scholen en dan gewoon maar beginnen. Maar hoe maak je van deze persoonlijke interesse eigenlijk standaardzorg? Aan de hand van de persoonlijke ervaring van de spreker worden deelnemers meegenomen met de ontwikkelingen van complementaire zorg: bij ZorgSaam en landelijk.

Voor: Verpleegkundigen, verzorgenden, welzijnsmedewerkers en managers

De geschiedenis van een bewoner is vaak puzzelen… tot je de juiste stukjes vindt.

Het bundelen van belangrijke gebeurtenissen uit het leven van een bewoner/cliënt geeft pas echt diepgang en betekenis aan de onderlinge relatie. Juist door details, is de volle persoonlijkheid werkelijk zichtbaar. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal een gebruiksaanwijzing, maar is die nog vindbaar?

Als deze zaken al bekend zijn dan is het bijna onmogelijk om dat vervolgens met iedereen te delen. Familieleden zijn uiteraard de belangrijkste bron van kennis over de bewoner/cliënt. Om herinneringen weer levend en toegankelijk te maken heb je niet alleen taal en tekst nodig. We leven inmiddels in een tijdperk waarin steeds meer filmpjes, foto’s het verhaal van iemands leven illustreren.

Bij Zorggroep Almere wilden we dat maximaal gebruiken. Met creativiteit, doorzettingsvermogen en simpele technieken is tegen lage kosten een prachtige oplossing gevonden. Het digitale herinneringsweb.

In deze sessie laten we niet alleen het belang van het herinneringsweb zien, maar ook hoe het werkt. Collega’s en andere organisaties worden op het spoor gezet om hun eigen aanpak daarin vorm te geven. We willen ze laten zien dat zij persoonlijker kunnen zijn naar bewoners/cliënten door informatie van de familie te krijgen en toegankelijk te maken. We willen laten zien dat de puzzel van onbegrepen gedrag nooit ophoudt. De samenwerking met familie rondom de bewoner/cliënt werkt enorm stimulerend, wat mensgerichte zorg voorop stelt.

Voor:Collega’s in langdurige zorg, geinteresseerd in een digitaal herinneringsweb voor bewoners

Hoe kun je als zorgverlener patiënten steeds beter in staat stellen om zelf beslissingen te nemen die betrekking hebben op hun eigen zorg en gezondheid? En hoe doe je dat dan als je samen werkt in een keten van zorgverleners? Hoe zorgen zorgverleners én patiënten gezamenlijk dat patiënten zelf de regie kunnen voeren over hun zorg?Binnen Rivas wordt al jaren gewerkt aan het steeds verder doorvoeren van Samen Beslissen (Shared Decision Making) in het ziekenhuis. ‘Samen Beslissen’ klinkt als iets dat vanzelfsprekend is. De patiënt heeft immers het recht om te beslissen en samen met de arts de beste optie te bepalen. In de praktijk blijkt dat nog lang niet altijd eenvoudig te zijn. Voor zowel patiënten als voor artsen is het vaak spannend én nieuw om echt met Samen Beslissen aan de slag te gaan.De zorg voor een patiënt begint natuurlijk niet in het ziekenhuis. Op het moment dat de patiënt in het ziekenhuis op consult komt, zijn een aantal keuzes mogelijk al gemaakt. Samen Beslissen begint al op het moment dat de patiënt zich meldt met klachten bij de huisarts. Echt grensdoorbrekend wordt het als in de hele keten samen wordt gewerkt, waarbij steeds rekening gehouden wordt met de opties die voor de patiënt van belang zijn en waarover deze zelf kan besluiten.Het Beatrixziekenhuis werkt samen met HenZ (Huisarts en Zorg; de huisartsengroep waarmee het ziekenhuis nauw samenwerkt) het komende jaar aan een pilot Samen Beslissen in de keten. Hierbij wordt gekeken waar en hoe patiënten met een bepaalde zorgvraag in de keten betrokken kunnen worden in hun eigen behandeling.In deze workshop het hoe en waarom van Samen Beslissen en van Samen Beslissen in de keten in het bijzonder.

Voor: iedereen geïnteresseerd in Samen Beslissen en keuzehulpen voor de patient

Wil jij zien wat stress met jouw hart doet? HARTIK laat het je in deze workshop in één oogopslag zien! Hoe? Heel praktisch met een PC plus een hartslagmeter. Maak kennis met de effectieve HeartMath® Methode* Ervaar hoe je met simpele ademhalingsoefeningen je hartritme zelf kunt verbeteren. Krijg meer grip op je eigen gezondheid. Weet dat hartcoherentie zich ook goed leent als middel om vitaliteit binnen organisaties te versterken. Zorgen vanuit balans en je hart (coherentie) geeft energie en veerkracht. Echt vanuit jezelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan topzorg. Medewerkers ervaren de programma’s als een uiting van waardering. Het zorgt voor meer verbinding en betrokkenheid. Laten we samen de zorg nog meer mensgericht voelbaar maken voor zorgontvangers en hun naasten! Waarmee we ook nog eens bijdragen aan de componenten van Planetree, o.a. nr. 10. Dus sta jij voor zorg met aandacht voor anderen én jezelf? Meld je aan voor deze workshop, je bent meer dan welkom! *wetenschappelijk bewezen effectief | 5 miljoen gebruikers in 100 landen | gepatenteerde en bekroonde meetapparatuur ontwikkeld door cardiologen, neuro-cardiologen en neurologen van het HeartMath® Instituut in Californië.

Voor: iedereen die werkt in de zorg

Drie maanden lang betaald meelopen in de ouderenzorg, dat biedt Cardia zij-instromers. In september 2018 is Cardia, vooralsnog als enige zorginstelling in de regio Haaglanden, van start gegaan met deze zogenaamde oriëntatiebanen. Hiervoor is aandacht geweest in onder andere AD en Nieuwsuur. In deze drie maanden, zien de zij-instromers alle facetten van de ouderenzorg die Cardia biedt. Tijdens deze periode worden gesprekken gevoerd en via een assesment bepaald of iemand wil en kan doorstromen in een leerwerktraject.

Dit is een traject op maat, omdat de zij-instromers zelf al een schat aan levenservaring en eerder opgedane kennis meebrengen. Hierbij past een versnelde en praktijkgerichte vorm van opleiden.

Het scholingstraject wordt intern gevolgd, waarbij alle niveaus (niv 2,3 en 4) bij elkaar in 1 klas zitten; een unieke en succesvolle opzet!

Deelnemers aan deze sessie, weten na afloop hoe ze zelf zo’n traject kunnen starten en waar ze op moeten letten bij de implementatie. Doel is dat meer instellingen met deze opzet gaan werken en hierdoor meer mensen kansen krijgen op een baan binnen de zorg!

Voor: Opleidingsfunctionarissen, P&O, recruiters, management

Of het nou gaat om het maken van fijn contact, het versterken van communicatie tussen cliënt en zorgprofessional of het opslaan van gegevens: zorgtechnologieën en e-health toepassingen zijn er in overvloed. En dat is maar goed ook, want ze bieden ondersteuning in dagelijkse activiteiten. Maar hoe maken we zorgprofessionals op een speelse manier nieuwsgierig naar de mogelijkheden en meerwaarde van zorgtechnologieen en e-health toepassingen? Harm kan niet meer zelfstandig thuis wonen en is recent naar een zorginstelling verhuist. Bij het betreden van zijn woning valt direct één ding op: zijn huis staat vol met technische snufjes. Sociale zorgrobot Tessa speelt zijn favoriete muziek af, het mobiele alarmsysteem Zintouch ligt op de eettafel en de robot kat miauwt vanaf de bank. Maar er is iets aan de hand. Harm is ergens van geschrokken en ontzettend in paniek. Door interactie op te zoeken met de technische toepassingen in zijn woning komen we erachter wat er is voorgevallen en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. In deze Escape Room ervaren zorgprofessionals spelenderwijs hoe technologieën onmisbaar zijn voor de warme zorg waar mensen naar verlangen. En hoe de inzet van technologie meer tijd en ruimte vrijmaakt voor goed contact. Tijdens deze workshop krijg je de kans om een deel van de Escape Room zelf te spelen. Ook vertellen twee ontwerpers van &happy hoe deze Escape Room tot stand is gekomen.

Voor: Iedereen die geinteresseerd is in spelenderwijs leren en hoe technologie onmisbaar is voor warme zorg

De meeste van ons zijn de zorg ingegaan in de hoop dat we een verschil kunnen maken in het leven van andere mensen. In deze sessie zal Roos Trooster van Planetree NL, je deelgenoot maken van de kracht en inspiratie van verhalen-vertellen: een middel dat ons kan verbinden, inspireren en het besef van onze waarde kan opfrissen. Je leert concrete tools gebruiken, die helpen bij het vertellen van verhalen en delen van inspirerende ervaringen. De focus op oprechte ervaringen zal een goede versneller zijn voor een mensgerichte en warme cultuur in onze zorgorganisaties. Wat gaan we leren? = bevorder dat zorgmedewerkers verhalen uit de zorg delen en daarmee (weer) beseffen welke betekenis hun werk heeft voor andere mensen. Tegelijkertijd is dit een enorme stimulans voor een zorgzame, mensgerichte cultuur. = ervaar concrete manieren om het verhalen-vertellen te faciliteren, zodat de impact van het werk van onze zorgprofessionals in de spotlights komt te staan en we elkaar kunnen inspireren tot nog meer compassie in de zorg. Met dank aan de meesterverteller Wendy Leebov van Language of Caring.

Voor: iedereen die werkt in de zorg

Partnerschap en Samen beslissen zijn belangrijk thema’s binnen de zorgsector. Maar wat betekent dat nou precies in de praktijk? Vanuit het Planetree gedachtengoed willen we bij Vilente zoveel mogelijk in partnerschap beslissen en uitvoeren. Maar ook vanuit de wetgeving is hier oog voor in de vorm van de Wmcz, die in 2020 verandert. Cliënten krijgen meer inspraak in het beleid van zorginstellingen en kunnen meedenken over de organisatie van de zorgverlening.

In deze interactieve sessie willen we jullie meenemen in de wondere wereld van partnerschap in de zorg. We staan stil bij het belang van samen beslissen en het aangaan van partnerschappen.

Vervolgens gaan we in debatstijl het gesprek aan over de verschillende perspectieven binnen samen beslissen. Het gezichtspunt van een cliënt(vertegenwoordiger) kan immers anders zijn dan die van een zorgprofessional, vrijwilliger of manager. Hoe krijg je dan toch alle neuzen dezelfde kant op? En welke uitdagingen zijn er binnen samen beslissen?

Vind jij partnerschap in de zorg ook een belangrijk topic en wil je hier ervaringen over uitwisselen, meld je dan aan voor de sessie!

Voor: Iedereen die geïnteresseerd is in partnerschap/samen beslissen binnen de (ouderen)zorg.

We hebben vaak het gevoel dat we worden overvraagd en dat er over onze grenzen heen wordt gewalst. Maar daarin hebben we zelf ook een rol; beschermen we die ‘innerlijke ruimte’ wel goed? Als we niet begrenzen kan het zijn dat we ongevraagd in geroddel worden betrokken of dat we van slag raken door een opmerking of te veel ‘hooi op onze vork’ nemen.

Wij denken dat het aan de ander ligt, die altijd maar alles van ons wil. Aan de organisatie, die collega of cliënt die zo veeleisend is.

Herken je dat je bijvoorbeeld:

  • Altijd klaar staat voor anderen en toch iets mist?
  • Je jezelf makkelijk wegcijfert?
  • Je ‘ja’ zegt terwijl je liever ‘nee’ had willen zeggen?
  • Je thuis komt na je werk en je je moe en opgebrand voelt?
  • Je je werk doet op de automatische piloot?

We worden flink uitgedaagd, echter de oorzaak van ons gevoel overvraagd te worden, ligt allereerst in het gebrek aan zicht op onze persoonlijke grenzen. En dit kan je werkplezier en vitaliteit behoorlijk in de weg zitten.

Mensgerichte zorg is alleen langdurig mogelijk wanneer je ook zorg draagt voor jezelf. Echter hoe doe je dit ‘goed voor jezelf zorgen’ in de waan van de dag?

Wil je hier een antwoord op met inspiratie, inzicht en vaardigheden, doe dan met deze sessie mee.

Marij Naarding van Planetree NL zal de volgende items met je delen:

  • Hoe werkt begrenzen in ons brein en wat heeft mindset hiermee te maken?
  • De paradox van grenzen stellen én grenzen stretchen.
  • De kracht van JA en NEE
  • Je grondhouding en het avontuur van de ‘glimmende ogen’.
  • Je persoonlijke ‘ik-grens’ kompas maken = interactief.
  • Zorg voor jezelf, alleen dan kun je zorg dragen voor anderen.

Voor: iedereen die werkt in de zorg

Middagsessies

In deze sessie delen we onze ervaringen rondom het implementeren van innovaties binnen Groenhuysen. Een eerlijk verhaal over de mislukkingen en successen rondom het beste idee van Groenhuysen en de ontwikkeling en implementaties van innovaties.

Voor: iedereen die werkt in de zorg

De basis voor een goede zorg is dat we onze cliënten kennen. De Stepped Care methode helpt ons om alle wensen en behoeften van de cliënt te inventariseren. De methodiek leert ons om stapsgewijs naar de cliënt te kijken en de achterliggende wensen, behoeften én oorzaken van onbegrepen gedrag te achterhalen. We krijgen inzicht in wat iemand (on)gelukkig maakt, wat stress veroorzaakt en hoe iemand hierop reageert. Met behulp van de Stepped Care methodiek ervaren onze cliënten dat wij daadwerkelijk persoonsgerichte zorg leveren, met een juiste benadering en daginvulling op maat. Zo hebben we meer tevreden cliënten en een (nog) leukere werkplek voor de medewerkers. We bespreken de methodiek van Stepped Care, het implementatieproces (met aandacht voor de hobbels en de succesfactoren) en de scholing voor medewerkers. U hoort over de goede effecten van de methode voor zowel cliënten als medewerkers en het wetenschappelijk onderzoek dat daarnaar loopt.

Voor: Iedereen die werkt met cliënten die onbegrepen gedrag vertonen en voor beleidsmakers.

In het West-Vlaamse woonzorgnetwerk Vincenthove gingen alle teams aan de slag met de Planetree visie. Het systematisch werken aan elke versneller, gedragen door de visie van Warme Zorg bracht ons in een stroomversnelling. Het werd een intensief traject met het behalen van de gouden certificering voor mensgerichte zorg eind 2019 als eerste ankerpunt. Vooral in onze manier van denken moesten we hiervoor grenzen doorbreken. Waar sommige aspecten van het certificeringsproces ons in eerste instantie niet haalbaar of niet wenselijk leken in onze West-Vlaamse context, was het net door met die uitdagingen aan de slag te gaan dat we vooruitgang boekten. We nemen u mee in het verhaal van zowel bewoners, familieleden, medewerkers en de ruimere buurt van het woonzorgcentrum. Wat veranderde er voor hen door het implementeren van de Planetreevisie? We bekijken vanuit hun perspectief wat er het verschil maakte en wat nog moet evolueren. We geven de deelnemers enkele concrete voorbeelden van hoe wij projecten aanpakten en tips om veranderingen organisatiebreed te delen.

Voor: Iedereen die m.b.v. Planetree verandering wil doorvoeren binnen de (ouderen)zorg.

Sessie over plezier in het werk.

Voor: iedereen in de zorg die meer werkplezier wil ervaren.

GGzE is de eerste instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Europa die het Planetree-label heeft ontvangen. Eind 2018 heeft Planetree International na een intensieve hercertificering GGzE zelfs met het de mensgerichte Zorg Certificering goud beoordeeld. Daarnaast staat de Brabantse ggz-instelling bekend als een van de meest innovatieve zorgorganisaties van Nederland. Een palmares om trots op te zijn. Maar hoe geeft GGzE met haar innovaties dan invulling aan Betere zorg, Helende omgeving en Gezonde organisatie? Bijvoorbeeld met twee van haar baanbrekende vernieuwingen: LichtCafé en Welshop. Tijdens de sessie Reframe your health bieden Lisette Rops, psychiater en Irene Helderman, innovatiemanager, je een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van deze ontwikkelingen. En laten je zien hoe Welshop (Nederlands eerste webshop voor online hulp bij mentaal welzijn van Nederland) en LichtCafé (een zorgconcept dat lichttherapie en social rythm therapie op unieke wijze combineert) ieder op een eigen manier invulling geven aan Planetree’s componenten Uitstekende behandeling en zorg, Architectuur en interieur die een bijdrage leveren aan gezondheid en aan Goede marktpositie en relaties met belanghebbenden. Bent u klaar om uw health(care) te reframen? Kom kijken en luisteren naar de ervaring van deze twee inspirerende vrouwen.

Voor: Iedereen die geinteresseerd is in de totstandkoming en implementatie van innovaties in de zorg om invulling te geven aan ‘betere zorg, helende omgeving en gezonde organisatie’

De toepassing van en belangstelling voor complementaire zorg in de langdurige zorg nemen toe. Massage, aromazorg, muziek, en therapeutic touch zijn interventies die steeds vaker gebruikt worden bij onrust, pijn en angst. Vaak zijn het individuele zorgverleners die zelf enthousiast zijn geworden, zich laten scholen en dan gewoon maar beginnen. Maar hoe maak je van deze persoonlijke interesse eigenlijk standaardzorg? Aan de hand van de persoonlijke ervaring van de spreker worden deelnemers meegenomen met de ontwikkelingen van complementaire zorg: bij ZorgSaam en landelijk.

Voor: Verpleegkundigen, verzorgenden, welzijnsmedewerkers en managers

Ons ultieme doel bij Asster? De directe en actieve betrokkenheid van de patiënt/bewoner/cliënt bij zijn/haar behandeling, waarbij deze ook rechtstreeks toegang heeft tot zijn/haar zorgdossier als partner van het multidisciplinair team. Bovendien volgt het dossier de patiënt (grensdoorbrekend) doorheen het netwerk van verschillende ggz-partners – zoals de acute en herstelgerichte mobiele teams, het psychiatrisch ziekenhuis, en het psychiatrisch verzorgingstehuis – waardoor er (inter)actief samenwerkt kan worden.

Hoe komen we daar? Binnen vzw Asster hebben we reeds meer dan een decennium ervaring met het digitaliseren van het patiëntendossier. Na een uitgebreid voorbereidingstraject – in nauwe samenwerking met tien andere psychiatrische voorzieningen van de organisatie Broeders van Liefde – werken we sinds november 2018 bovendien met een hernieuwd elektronisch multidisciplinair zorgdossier dat momenteel als toonaangevend wordt beschouwd binnen het geestelijke gezondheidszorg-landschap in België. Hierbij staan uniformiteit, kwaliteit en de (transmurale) continuïteit van zorg centraal.

Tijdens deze interactieve sessie willen we jullie meenemen in ons persoonlijk implementatietraject. We schetsen kort het verloop van ons proces en zullen de deelnemers hier actief in betrekken: “Waar staan we nu? Waar gaan we naar toe? Wat hebben we geleerd? Wat waren onze sterke punten in onze projectplanning? En wat waren én blijven grote valkuilen?”

Aan het eind van deze sessie hopen we dat de deelnemers voldoende geprikkeld zijn om hun eigen zorgdossier onder de loep te nemen en zich uitgedaagd voelen om binnen de eigen voorzieningen patiënten/bewoners en cliënten actiever te betrekken in het elektronisch dossier.

Voor: iedereen geinteresseerd in de ontwikkeling van een EPD voor en door patienten

‘RAAKT’ is de naam van de gedragscode van Zorggroep Almere. We zijn ons bewust van het belang van gedrag, omdat gedrag ráákt. Het betekent dat we ons ervan bewust moeten zijn hoe ons gedrag is ten opzichte van de ander. Bedenk hoe gedrag de cliënt, je collega, de organisatie, maar ook jezelf raakt. RAAKT is ook een acroniem voor de waarden die we centraal willen stellen in het werk:

Respect

Actief

Aanspreekbaar

Klantgericht

Teamgeest

In deze workshop presenteren we RAAKT en laten we je met wat filmpjes en een paar oefeningen wat we met die waarden bedoelen en hoe we die in willen zetten. We oefenen met Respect, met Teamgeest, en met Klantgerichtheid, om je te laten ervaren hoe belangrijk gedrag is. RAAKT is bij alle medewerkers van Zorggroep Almere bekend. In de presentatie komt ook naar voren hoe we de gedragscode onder de aandacht hebben gebracht.

Voor: Iedereen die geinteresseerd is in het omzetten van waarden in gedrag

Wil jij zien wat stress met jouw hart doet? HARTIK laat het je in deze workshop in één oogopslag zien! Hoe? Heel praktisch met een PC plus een hartslagmeter. Maak kennis met de effectieve HeartMath® Methode* Ervaar hoe je met simpele ademhalingsoefeningen je hartritme zelf kunt verbeteren. Krijg meer grip op je eigen gezondheid. Weet dat hartcoherentie zich ook goed leent als middel om vitaliteit binnen organisaties te versterken. Zorgen vanuit balans en je hart (coherentie) geeft energie en veerkracht. Echt vanuit jezelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan topzorg. Medewerkers ervaren de programma’s als een uiting van waardering. Het zorgt voor meer verbinding en betrokkenheid. Laten we samen de zorg nog meer mensgericht voelbaar maken voor zorgontvangers en hun naasten! Waarmee we ook nog eens bijdragen aan de componenten van Planetree, o.a. nr. 10. Dus sta jij voor zorg met aandacht voor anderen én jezelf? Meld je aan voor deze workshop, je bent meer dan welkom! *wetenschappelijk bewezen effectief | 5 miljoen gebruikers in 100 landen | gepatenteerde en bekroonde meetapparatuur ontwikkeld door cardiologen, neuro-cardiologen en neurologen van het HeartMath® Instituut in Californië.

Voor: iedereen die werkt in de zorg

Voor: iedereen geinteresseerd in implementatie van technologie in de zorg.

Of het nou gaat om het maken van fijn contact, het versterken van communicatie tussen cliënt en zorgprofessional of het opslaan van gegevens: zorgtechnologieën en e-health toepassingen zijn er in overvloed. En dat is maar goed ook, want ze bieden ondersteuning in dagelijkse activiteiten. Maar hoe maken we zorgprofessionals op een speelse manier nieuwsgierig naar de mogelijkheden en meerwaarde van zorgtechnologieen en e-health toepassingen? Harm kan niet meer zelfstandig thuis wonen en is recent naar een zorginstelling verhuist. Bij het betreden van zijn woning valt direct één ding op: zijn huis staat vol met technische snufjes. Sociale zorgrobot Tessa speelt zijn favoriete muziek af, het mobiele alarmsysteem Zintouch ligt op de eettafel en de robot kat miauwt vanaf de bank. Maar er is iets aan de hand. Harm is ergens van geschrokken en ontzettend in paniek. Door interactie op te zoeken met de technische toepassingen in zijn woning komen we erachter wat er is voorgevallen en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. In deze Escape Room ervaren zorgprofessionals spelenderwijs hoe technologieën onmisbaar zijn voor de warme zorg waar mensen naar verlangen. En hoe de inzet van technologie meer tijd en ruimte vrijmaakt voor goed contact. Tijdens deze workshop krijg je de kans om een deel van de Escape Room zelf te spelen. Ook vertellen twee ontwerpers van &happy hoe deze Escape Room tot stand is gekomen.

Voor: Iedereen die geinteresseerd is in spelenderwijs leren en hoe technologie onmisbaar is voor warme zorg

Design thinking is een creatieve, klantgerichte manier voor het ontwerpen van nieuwe producten of diensten. Deze wordt al jaren gebruikt, niet alleen in de creatieve sector, maar ook in het bedrijfsleven. Google en Uber zijn er groot mee geworden. Wat kunnen we hiervan opsteken in de zorg en hoe pak je zoiets aan? Planetree’s Wyneke Oostenveld en Roos Trooster nemen je mee in de snelle en vooral leuke wereld van design thinking. Aan de hand van voorbeelden laten we je zien én ervaren hoe het werkt en wat je ermee kan bereiken. In de zorg noemen we het ‘Creatief Mensgericht Ontwerpen’, oftewel Human Centered Design. Het is een methode om baanbrekende veranderingen te bedenken, bij gebruikers uit te testen en te evalueren, zonder dat dit een grote investering in tijd of geld kost. De methode is mensgericht en maakt optimaal gebruik van ons creatieve vermogen! Met dank aan Marlies van Dijk van Alberta Health Services Designlab voor het zo genereus delen van haar kennis en ervaring Wat neem je uit deze workshop mee? Je maakt kennis met een innovatieve manier voor het anders inrichten en nog beter maken van de zorg; Je leert hoe een meerdaagse designsessie voorbereid wordt en opgebouwd is; Je ervaart hoe het is om te werken met tools die rekening houden met de beleving en gevoelens van je cliënten.

Voor: Zorgverbeteraars, zorgmanagers, kwaliteitsexperts, beleidsadviseurs, kwaliteitsverpleegkundigen, iedereen die de zorg verder wil ontwikkelen…

Wanneer verbaal/rationeel contact met cliënten met dementie moeilijk is geworden, blijven stimulansen via zintuigen mogelijk: geluid, licht, reuk, tast. Het gedoseerd en gericht inzetten van zintuigprikkeling bevordert prettige gevoelens en vermindert gevoelens van angst en onbegrepen gedrag. Om de kwaliteit van leven van een cliënt te verhogen door middel van kleuren, lichtbronnen, muziek, materialen, geuren et cetera, passen we het gebruik op individueel niveau en op maat toe. Om te weten hoe je als zorgmedewerker cliënten die in zichzelf zijn gekeerd prettig kunt prikkelen, dien je oprecht contact te maken met de cliënt en zijn/haar omgeving om hem/haar écht te leren kennen. Help de grens te doorbreken tussen mensgerichte zorg en mensgericht welzijn en laat ze door Oprecht Ontmoeten van je cliënten naadloos op elkaar aansluiten in de zorg van morgen. Ontdek dat jijzelf het materiaal bent om van elk zorgmoment een bijzonder moment te maken. Deze workshop is voor iedereen die werkt met cliënten die in zichzelf gekeerd zijn.

Voor: Iedereen die werkt met cliënten die in zichzelf gekeerd zijn.

We hebben vaak het gevoel dat we worden overvraagd en dat er over onze grenzen heen wordt gewalst. Maar daarin hebben we zelf ook een rol; beschermen we die ‘innerlijke ruimte’ wel goed? Als we niet begrenzen kan het zijn dat we ongevraagd in geroddel worden betrokken of dat we van slag raken door een opmerking of te veel ‘hooi op onze vork’ nemen. Wij denken dat het aan de ander ligt, die altijd maar alles van ons wil. Aan de organisatie, die collega of cliënt die zo veeleisend is. Herken je dat je bijvoorbeeld: Altijd klaar staat voor anderen en toch iets mist? Je jezelf makkelijk wegcijfert? Je ‘ja’ zegt terwijl je liever ‘nee’ had willen zeggen? Je thuis komt na je werk en je je moe en opgebrand voelt? Je je werk doet op de automatische piloot? We worden flink uitgedaagd, echter de oorzaak van ons gevoel overvraagd te worden, ligt allereerst in het gebrek aan zicht op onze persoonlijke grenzen. En dit kan je werkplezier en vitaliteit behoorlijk in de weg zitten. Mensgerichte zorg is alleen langdurig mogelijk wanneer je ook zorg draagt voor jezelf. Echter hoe doe je dit ‘goed voor jezelf zorgen’ in de waan van de dag? Wil je hier een antwoord op met inspiratie, inzicht en vaardigheden, doe dan met deze sessie mee. Marij Naarding van Planetree NL zal de volgende items met je delen: Hoe werkt begrenzen in ons brein en wat heeft mindset hiermee te maken? De paradox van grenzen stellen én grenzen stretchen. De kracht van JA en NEE Je grondhouding en het avontuur van de ‘glimmende ogen’. Je persoonlijke ‘ik-grens’ kompas maken = interactief Zorg voor jezelf alleen dan kun je zorg dragen voor anderen.

Voor: iedereen die werkt in de zorg