Share This Post

communicatie / overleg / technologie / telefoon

‘Oortjes’ werken voor cliënt en medewerker

De ‘oortjes’, zoals het communicatiesysteem wordt genoemd binnen organisatie Sevagram, locatie Plataan, is een zakportofoon en oortelefoon in één. Dit innovatieve idee draagt bij aan meerdere Planetree componenten waarmee de cliënten goed geholpen worden in een veilige omgeving en de medewerkers doen wat de moeite waard is in een positieve samenwerking.

De aanleiding voor dit innovatieve idee kwam voort uit interviews met cliënten, familie en medewerkers. Hieruit bleek dat men de beleving had regelmatig gestoord te worden tijdens de persoonlijke zorgmomenten. Voorbeelden die ze noemden waren een zusteroproep, een vraag van een collega en andere (kleine) zorgvragen. Hierdoor moest de cliënt voor korte of soms zelfs langere tijd wachten op vervolg van zijn of haar zorg. Een werkgroep binnen Plataan ging op zoek naar een oplossing om de mensgerichte zorg merkbaar te verbeteren.

Oortjes

 

Communicatiesysteem

Plataan ging zich daarop verdiepen in verschillende communicatiemogelijkheden, niet alleen die in de zorg gebruikt worden, maar ook die in andere sectoren beproefd zijn. Zo wordt in bouwmarkten gebruik gemaakt van een communicatiesysteem met microfoontje en oortjes om de klant direct en beter van dienst te kunnen zijn.

Dat systeem zou wellicht ook binnen Sevagram toepasbaar zijn. Daarom werd eerst een pilot gestart. Het bleek al snel een groot succes, zowel voor cliënten als voor medewerkers.

 

Korte lijnen

Door dit systeem te gebruiken, zijn de communicatielijnen kort, zonder dat collega’s elkaar fysiek hoeven te bezoeken. Toch blijft de samenwerking sterk. Korte vragen kunnen direct worden gesteld en beschikbare collega’s kunnen direct reageren. Dat scheelt extra lopen en draagt bij aan efficiënt werken.

 

Efficiënter
Cliënten ervaren minder vaak (onnodig) alleen gelaten te worden. Hun vragen worden vaker direct beantwoord. Leerlingen kunnen met vragen sneller terecht bij vaste medewerkers. Hierdoor worden onderbreking van hun werkzaamheden en (onnodig) wachten beperkt.

Samen maken zij het mogelijk om communicatie tussen medewerkers van een afdeling of zelfs locatie aangenamer te maken.

Marius Schepers,

Teamleider Plataan Sevagram

Share This Post